Kulturdage – med stof til eftertanke

De unge på opholdsstedet troede ikke rigtig på det, før han stod der i sin marokkanske blå kjortel. ”Er det Isam B., som kommer?? Ham fra det tidligere hip-hop band Outlandish?” Ja, ja, bare vent, han skal nok komme, lød vores svar.

Og det gjorde han. Lørdag kl. 13 nåede Isam og hans guitarist Bogense og tryllebandt et forventningsfuldt publikum i 1,5 time. Publikum fik flere af de kendte sange og nogle af Isams nye, sammen med en spændende fortælling om hans bog ”Fædrelandet”. Vi kom ”langt omkring” den eftermiddag, hvor et opholdssted i Bogense fik besøg af en stjerne, man almindeligvis kun ser i TV eller hører på sin playliste i Spotify. Der var stof til eftertanke for alle, der lyttede med.

I løbet af de to dage tog ca. 400 gæster imod invitationen til at kigge indenfor. På scenen, i den lukkede skolegård, udfoldede den lokale visesanger Villy Høj sig, og akustikken var fantastisk. Bogensekoret fik os alle til at synge med på kendte sommersange, Amir tryllede en salttegning af H.C.Andersen frem, mens tryllekunstneren Tarpenini tryllede pengesedler væk, som bagefter på mystisk vis dukkede frem i en citron! Senere lørdag eftermiddag ”rockede” vi til energifyldte rytmer fra coverbandet ”Seven Minds”

Mange var forbi udstillingerne om det gamle garveri, som har haft til huse i opholdsstedets bygninger i mere end 80 år. En af gæsterne havde været kontorelev på garveriet, da hun var ung, mens begge hendes forældre arbejdede på garveriet, hendes mor som rengøringsdame og hendes far i produktionen. En tidligere elev fra Bogense Husholdningsskole, som bl.a. stod for bagning af hundredvis af boller hver morgen, var meget interesseret i udstillingen om de forskellige skoler, der har været i det gamle garveri siden 1979 og kunne fortælle anekdoter fra dengang, han var elev her.

Mogens Godballe fortolkede eventyr af H.C. Andersen, og Ole Rungede udstillede sine akvareller om den nordfynske, islandske og færøske natur.

Der var også aktiviteter i den store park, hvor Nordfyns Højskole inviterede til klima-workshop, børnene hoppede i hoppeborgen, legede og ristede skumfiduser ved bålpladsen.

Det var på alle måder stemningsfyldte Kulturdage i Bogense, hvor de unge fra opholdsstedet var værter, stod i tombolaen og var med til at servere de hjemmebagte kager og poppe popcorn til de lækkersultne.

Vi siger tak til alle, der var med til at bidrage til 2 uforglemmelige dage, tak til alle de frivillige og til gæsterne. Alle var på hver sin måde med til at gøre det til en stor oplevelse for hinanden.