Det skal være sjovt at gå i skole
Fordi det sjove læres lettere og huskes længere.
Sjovt =
- Når elever arbejder aktivt
- Når stoffet hverken er for let eller for svært
- Når læren er engageret
- Når der er ”energi i rummet” – man taler og arbejder sammen
- Når man har mulighed for at bestemme noget selv
Hvordan arbejder vi på skolen
Kender du til følgende problemstillinger og vil du gerne have hjælp/guides til at komme videre?
Problemstillinger:
- Ringe kendskab til det danske skriftsprog
- Mange lydstridige fejltyper
- Den sproglige vanskelighed gør, at tale-tekst kan være svært
- Spændvidde i hukommelse i forhold til at fastholde sætninger
- Manglende overblik/struktur – hvor kan jeg gemme mine ting
- Modstand – jeg kan selv – jeg vil selv – jeg er bedst
- Dårlige oplevelser
Derfor må vi:
- Sikr den unge har nødvendige fonologiske kompetencer
- Træne-tale-til-tekst herunder fokusere på udtalen (Vejen til at få et skriftsprog)
- Hjælpeark – skriveskabeloner m.m.
- Gemme samme sted HVER GANG
- Udsætte den unge for hastighedstest, så den unge kan se, hvor hurtigt der læses
- Opgaver med god chance for succes
- Overskueligt materiale
- Sikr at den unge har god tid
- Tilrettelagt undervisning til den enkelte unge
Læs om: Den ordblindevenlige skole
Læs mere:
Har du mistet modet på at læse og skrive?
Hvad vil det sige at være ordblind?
Ordblindetest