Det skal være sjovt at gå i skole

Fordi det sjove læres lettere og huskes længere.

Sjovt =

  • Når elever arbejder aktivt
  • Når stoffet hverken er for let eller for svært
  • Når læren er engageret
  • Når der er ”energi i rummet” – man taler og arbejder sammen
  • Når man har mulighed for at bestemme noget selv

Hvordan arbejder vi på skolen

Kender du til følgende problemstillinger og vil du gerne have hjælp/guides til at komme videre?

Problemstillinger:

  • Ringe kendskab til det danske skriftsprog
  • Mange lydstridige fejltyper
  • Den sproglige vanskelighed gør, at tale-tekst kan være svært
  • Spændvidde i hukommelse i forhold til at fastholde sætninger
  • Manglende overblik/struktur – hvor kan jeg gemme mine ting
  • Modstand – jeg kan selv – jeg vil selv – jeg er bedst
  • Dårlige oplevelser

Derfor må vi:

  • Sikr den unge har nødvendige fonologiske kompetencer
  • Træne-tale-til-tekst herunder fokusere på udtalen (Vejen til at få et skriftsprog)
  • Hjælpeark – skriveskabeloner m.m.
  • Gemme samme sted HVER GANG
  • Udsætte den unge for hastighedstest, så den unge kan se, hvor hurtigt der læses
  • Opgaver med god chance for succes
  • Overskueligt materiale
  • Sikr at den unge har god tid
  • Tilrettelagt undervisning til den enkelte unge

Læs om: Den ordblindevenlige skole 

 

Læs mere:
Har du mistet modet på at læse og skrive?
Hvad vil det sige at være ordblind?
Ordblindetest